Projekt 123 / 2020

Projekt 123, teda lezenie 123 dní za rok na skalách som si preniesol z roku 2019 do roku 2020. Vedel som, že to bude ešte náročnejší a neistejší rok, ale keď sa ešte len začínal, tak som si myslel, že bude náročný kvôli úplne inému a príjemnejšiemu dôvodu. Ale pekne po poriadku. Na instagramovom účte @climbingyear si vediem taký vizuálny denníček z lezenia. Bez bližšieho popisku, len poradové číslo lezeckého dňa. Tu je sumár toho denníku vždy aj s jednou dvoma vetami ku každému dňu, lebo každý bol výnimočný a špeciálny. Ak si na to trúfaš, sprav si veľa kávy a namaž si aj vianočku, lebo kým to prebehneš, tak ti aj vyhladne.

Rok začal super, po spoločenskom ale kľudnom Silvestri, ktorý sme strávili v Chorvástsku, sme pomerne čerství vybehli liezť do Limskeho Kanalu. Väčšina skupiny ešte prvého januára nebola liezť na juhu, preto kým som ja prezliekol kraťasy, ostatní povyzliekali všetky zbytočné vrstvy a zostali zväčša iba v teplom spodnom prádle, keďže taký plech vôbec nečakali. Sezónu som otvoril prelezom Mrak 7c+/8a na OS.

Ako to už býva, ďalší deň sme sa všetci vyletnili a poriadne vymrzli v Rovinji, kde pofukoval studený vietor.

V Buzetskom kanone som bol aj ja prvý krát a bol som príjemne prekvapený charakterom ciest aj celkovou scenériou.

Štvrtý lezecký deň v rade už bol taký rozpačitý a keďže v Kompanji bolo v ten deň asi celé Chorvátsko aj Slovinsko, brali sme to len tak chillovo.

Cestou z Chorvátska sme sa zastavili ešte v Slovinskej oblasti Risnik. Je to taká diera. Krasová diera. Lezenia tu nie je veľa ale nájde sa tam zopár pekných ciest a všetky sú pekelne technické.

Len šiety lezecký deň v roku a už štvrtá oblasť kde som bol vôbec prvý krát. Ešte dnes sa pamätám ako ma vytrápil boulder Deutche Grammatik, ktorý mi Miro prezentoval ako 8A. Keby som vedel, že to je len 7C, tak sa na to asi vyseriem :D

Už koncom roka, keď som vyliezol Hydru, som mal taký nápad potiahnuť to ešte ďalej doprava. Pustil som sa teda do krokovania a "druhú" časť sa mi podarilo aj celú preliezť, z čoho vznikol Ranný prípoj 7C.

Spitz po druhé. Dokonca s mojim obľúbeným spolulezcom Humpim. Spoločne sme najprv dobyli Seher 7C, samozrejme každý vlastným štýlom a potom aj Magneto 7C+, to bol jasný highlight dňa.

V podstate od Silvestra som najviac chodil liezť s Ďurom Mojžišom. Ten sa síce už vtedy furt sťažoval na boľavé rameno, ale to mu nebránilo sa pridať vždy, keď som navrhol útok na skaly. Aj napriek tomu, že občas fakt neboli podmienky a len sme sa tak plácali na Popovi.

Ďalšie "poprvé". Moja prvá návšteva Tenerife začala v kaňone Arico nuevo, rovno pod našim apartmánom. Tu som aj prvý krát liezol s Walterom Gollerom, s ktorého sa rýchlo stal veľmi dobrý kamarát.

Druhý deň na Tenerife sme boli pozrieť kaňon Ortiz, kde bolo lezenia naozaj neúrekom. Keďže to bol zároveň aj debutový výjazd Climbingbusu na Tenerife, snažil som sa robiť hlavne support Lucke a Tomášovi.

Tretí deň som už ale neodolal a zavesil som sa aj do ťažších vecí. Dostal som ale pekne na čuňu, keď som padol v poslednom kroku The Lion 8A, z čoho som si ďalší deň chcel lízať rany. Miesto toh sme si dali 12h trek na najvyšší vrch Španielska Teide.

Keďže Ortiz poskytuje veľa boulderingu ale aj lezenia s lanom, zmenili sme disciplínu a pridali sa k Walterovi s jeho vysmiatym klientom a fajne si celý deň zaliezli.

Keďže doteraz bol restaday na Tenerife len v podobe už spomínaného megatreku, trošku sme zvolnili a dali si výlet autom po ostrove a len sme sa trošku chytili skaly (a ja som stihol spravit FA bouldru Van Gogh 7C) v San Marcos na severnej strane ostrova a dali si v miestnej reštike super paellu. Reštika, to je to čo už dnes pomaly ani nevieme čo je, ach! :/

Mne osobne výlet prospel, lebo po návrate do Ortizu som si nie len doleizol rýchlo The Lion 8A, ale pridal aj vedľajšiu linku The Passion 8A. Double or nothing!

Lucka nás opustila skôr, čo sme s Tomášom využili na ranný surfing, na ktorom sa hlavne Tomáš stal závislý a večer sme stihli ešte pár cestičiek s lanom v Ortize a za tmy som si ešte stihol vyliezť Paradajsu 7C.

Posledný deň na ostrove sme doobedie s Tomášom poňali individuálne. Kým on si bol ešte zasurfovať, ja som s Walterom a jeho kamarátmi zbehol do kaňonu pod apartmánom a spravil prvé opakovanie Climb lion 7C. Večer som potom Tomáša ešte zobral na lano do ďalšieho kaňonu v okolí.

Z Tenerife som sa vrátil pekne nabuený a nabitý slnečnou energiou a tak som sa hneď pustil do Ričiho skvostnej a odvážnej linky na Chtelnici. Vibračná plutvička 7C bol asi prvý boulder, ktorý som neliezol štýlom ground-up ale som si ho najprv skúsil z lana. Keď už som dal jednu variantu rovno som pridal aj sitstart, ktorý síce Riči dal za 8A/+ ale keďže som našiel ľahšiu betu dal som tomu 7C+ a pridal ešte Vibráciu SD 7C. Fakt dobrý deň na Chtelke.

Ďalšie "poprvé" v 2020. Medveď ma zobral na horný Devín. Napriek tomu, že nie som moc fanúšik kremenca, tak tento kus skalz je celkom fajn a prostredie je ultra-megadetické s výhľadom na sútok Moravy a Dunaju. Vlajková loď 7C bez trička vo februári, tomu hovorím luxus.

Tretí krát na Spitzi s údernou partiou a dobre rozlezený. V ten ďen som si dal skoro "triple A", Keď som rýchlo dal Mogadishu 8A+ a Pussy Dose SD 8A a nechýbalo veľa ani do Krötenstecher Sit 8A. Nevadí, nabudúce!

A rýchlo znova do tepla. tentokrát s climbingbusom do Leonídia. Prvý deň štandardné kvantum ľahkých ciest v sektore Hospital a učenie Dušana ako sa previazať na štande :D.

Druhý deň a ďalšia kvantita platní, nech poriadne rozlezieme lezečky. Počasie oproti predchádzajúcemu roku bolo od prvého dňa na jednotku.

Prvý krát v sektore Skiadhianiko ale určite nie naposledy. Loxo sa s takýmito fotkami možno dostane aj na titulku Horolezca niekedy :D.

S lanom už pár rokov nemám ambície ani motiváciu liezť ťažké cesty, tak väčšinou sa do toho čo nejde na OS už nevraciam. Po roku som ale predsa len dal ešte šancu cestám Jeremy 7C a Mr. Magoo 7C a teraz išli bez väčších problémov.

Raj na zemi alebo sektor Vlycháda v Kiparissi. Pláž len pre nás a lezenie pre každého. Na druhý krát som si skočil aj High Jump Contest 8a a Loxo si vyliezol 6c, takže deň ako lusk!

Sektor King of Thrones pre mňa s Loxom a už všetci melieme z posledného, ale nevzdávame sa. Napriek únave sa všetci super rozliezli, takže to čo na začiatku bolo ťažké, ide teraz už bez väčších problémov.

Posledný deň v Leonídiu a posledná energia vydaná v sektore Sabaton. Keby som vtedy vedel, že sa v lete k moru nedostanem, tak sa doň ešte pred odletom tiež hodím ako ostatní.

Aj keď sa z Grécka vracalo ťažko, tešil som sa, lebo ma hneď po návrate čakala svadba. Vlastná. Dátum taká príznačný tomuto článku 12.3. Ďen na to všetko zavreli a ďalšie svadby zrušili a prišiel lockdown. Ja som mal odchádzať s reprezentáciou do Fontáča, miesto toho som ale šiel Pod Báborskú. Tam som tiež ešte nebol. Odniesol som si odtiaľ Pohanský kríž 7C a spravil prvý prelez ktorému som dal frustrovaný názov Karmanténa 7C. Večer som si spísal Koronténa ticklist a začal čistiť Karpaty od 7C a viac.

Humpi mi bol za svedka, a tak som ho stihol ukecať nech sa hecne so mnou na Chtelnicu, kde som toho mal najviac na odškrtanie z ticklistu. V ten deň to ale moc nešlo a aj Sochár od nikál nakoniec skončil len ako 7B+.

Dva dni na to som už bol ale na Bojkovej s Milankom a Slávkom v plnej sile a Bojková mala opäť svoje 8Ačko (predchádzajúce mi zhodili, toto už odolá asi dlhšie :D) - Stokrát poprvé.

Dlhý, vysoký a vytrvalá. Takto by som nazval tento deň. Dlhý Kandál vác 7C, vysoký Balet veľkej A´Tuin 7C a vytrvalá Saška na konci 8 mesiaca.

Prvá zo série nočných sešn na Devíne a prvý boulder z devínskeho ticklistu - Kvantový mechanik 7C. Začína sa formovať karanténna partia - Filip, Pedro a Mišo.

Po 30 rokoch na Bláznovi a s bouldermatkou. Už som asi fakt blázon do boulderingu. Kým Saša zbierala medvedí cestnak na pesto, ja som stihol v mrazivom počasí vyliezť Slzy klauna 7C+ a Homo Superior 7C.

Prvý a zatiaľ aj poslednýkrát na Kolárke nad Limbachom. Rýchly proces s Intimitou 7C, trápenie a hľadanie vlastného softu v Karanténe 7C.

Prvý krát na Píle pre skalp Lovec perál 7C. V hre o Koronténa ticklist je už aj Cyril a poriadne záškodníči pridávaním nových bouldrov. Takže presun Pod Báborskú a šup ho ešte aj Pohanský kríž extra 7C+

Po dlhom čase na Končitej a nekonečná sešn s Peťom o Medové rezy. Ja nič, Peťo nakoniec preliezol na druhý deň.

Na Chtelnicu už vždy s vysokými cieľmi a opäť dva bouldre z ticklistu v jeden deň - Cesta do neba 7C+ (pôvodne 8A) a Vogónska poézia 7C.

Devínska sešn a najdlhšia prelezená kombinácia Kláda 7C (+) odškrknutá. S Cyrilom sa už riadne naháňame a facebooková skupina "Karpatská úderka" má každý deň nový video príspevok z našej naháňačky.

Výlet na Pajštún s bouldermatkou, Tarou a prudkotehotnou Saškou. Vzdal som holt Rudovi Mihálovi, prelezením jeho krásneho a dosť ťažkého 7A+ ale v Medveďových 7C som sa moc nehýbal. Vraj na to bolo moc teplo.

Hračky v lome v Plaveckom podhradí. Ticklist proste nepustí, takže Rebel 7C a Modré predstavy 7C s Filipom a Pedrom.

Prvý útok do Lady Elois na Alternatívke bol neúspešný a navyše som ani netrafil líniu (a pár krát ani bouldermatku...).

Prvý krát na Psích skalách. V tickliste bolo Slonie mláďa, z ktorého sa ale vykľulo ľahšie číslo, tak aby som neodišiel naprázdno, spravil som eliminačnú verziu Bačove posilnenie 7C. To som ešte netušil, že ešte v ten večer budem viezť Sašku do nemocnice a ráno sa stanem otcom.

Baby sú v poriadku ale kvôli novorodeneckej žltačke musia zostať v nemocnici 5 dní. Návštevy sú zakázané, nedá sa nič robiť, treba doliezť projekty. Ešte pred tým ale treba spraviť prvoprelez na počesť malej Geksáčky. A tak vznikla Amélia 7C a jej ťažšia verzia Lady Amélia na Alternatívke.

Baby už mám doma. Nakúpim, navarím a dám rýchly návrat na Altrnatívku, ďalšie neúspešné pokusy do Lady Elois. Nakoniec si aspoň tréningovo dávam alternatívny Traverz a.k.a. Nepodceňuj blondínky 7C.

Deň pauza a hurá na Devín s Pedrom a Filipom. Tentokrát sa domov vraciam s Dátovou vedou 7C a UFOm na Morave 7C. Cyril hlási, že vyliezol Lady Elois, tak je jasné kam pôjdem najbližšie.

Konečne! Lady Elois bolo zatiaľ to najťažšie čo som tento rok liezol, napriek tomu že sme tomu s Cyrilom nechali pôvodných 7C+, kludne by som to zaradil k ostatným 8Ačkam...

Po dlhšom čase opäť na Bojkovej, kde som začal novú éru ťažkého boulderingu prvoprelezom bouldru Nová éra 7C+, čo otvorilo dvere pre ťažký sitstart k nej, ktorý už bude niekde na úrovni 8A+ možno 8B. To je už ale na iný rok a iný príbeh.

Ďalšia šialená kombinácia na prímestskej bouldrovke pod Devínom mala názov Svetlo hviezd v latríne 7C+ a na tú koziu nožku, čo som si tam vymyslel, dodnes s hrdosťou spomínam.

Plán bol vrátiť sa čím skôr na Bojkovú, kým si telo pamätá Novú éru a aj sitstartový začiatok v Stokrát poprvé a skúsiť tak preliezť tento megaprojekt. Žiaľ, telo už začínalo byť trošku hadr, lebo regenerácie medzi lezeckými dňami je nejako málo a aj tá je narušená novým (ne)spánkovým režimom.

Potvrdilo sa to aj nasledujúci lezecký deň na Alternatívke. Plán bol sitstart k Lady Elois, alebo opačný dlhý traverz do Lady Amélia. Nakoniec z toho bola len zodratá koža a bandasky.

Chtelnicu som už mal vyčistenú, teda všetko ťažšie ako 7C vylezené. Keďže ale steny boli zatvorené, zobral som sem Juniorskú úderku. A aby som im do toho len nekecal, na záver som ešte poskúšal ťažký nízky sitstart do Sochára od nikál. Dostal teda prívlastok LSD a číslo 7C+.

Ak si sa dočítal/a až sem, tak si už určite myslíš, že na Devíne už neni čo kombinovať. Mýliš sa. Hľa: Amulet, Amulet SD a novinka Ošťatý amulet 7C. Áno už je to trošku úchylka, priznávam sa.

Chtelnica po xy-tý krát. Ešte, že to Cyrila neprestalo baviť a otvoril nový boulder Rébus 7C+. Z dlhej chvíle kým Filip s Pedrom liezli Ópium, pridal som nový traverz s príznačným názvom Transchtelnická magistrála 7C.

Milanko ma vytiahol na Veľkú pec na dlhoročný projekt. Super silovo-technické lezenie, v ten deň za hranicou mojich schopností, ale zostal vŕtať v hlave dodnes.

Nová aréna! Agpaoa- Kamenné. Ondrík s Milanom a Sekym sa riadne hecli a vyčistili novú oblasť s nečakaným potenciálom. Nedalo sa odolať očividnému dynu a pri Sekyho hluchote bol z rady "Musíš skákať", názov bouldru Musíš kakať 7B+.

Nová láska - Agpaoa a každý výjazd nové výzvy. Už pri prvej návšteve som si rozliezol ťažký projekt a teraz som do neho búšil koľko som vládal, žiaľ bezvýsledne, bolo ale fajn zaliezť si a pokecať s Ivom po dlhom čase aj mimo výškoviek.

Projekt ukonaný. Na svet sa predrala La Dzíra Dzíra. Obtiažnosť som nastrelil na 8A, to som ale netušil, že dlháni ako Kubo Fábric podočahujú chyty trošku z nižších nôh. Uvidíme, kde sa obtiažnosť nakoniec ustáli.

Výjazd na Končitú a márne pokusy v Medových rezoch a pár v Ilúzii. Tento deň som v spomienkach nejako vytesnil, lebo už si nespomínam ani s kým som bol.

Z andezitu rýchlo naspäť na vápenec. Ďalšie nové hračky na Agpaoe. Výsledok rýchlej návštevy: Sekyho Stimata 7C.

Ďalšia Juniorská úderka na Chtelnicu. Tínédžri už bez problémov v 7A a 7B a s Palinom sme načali linku, ktorá sa zapíše do histórie slovenského boulderingu ako jeden z najkrajších highballov.

Agpaoa ešte zďaleka nevydala všetky svoje poklady. Jedným z nich je aj pohybovo skvostný Crossfit 7B+.

Juniorská úderka udiera už štvrtý krát na Chtelnické 7Ačka a 7Bčka a ja poškulujem po nových projektoch.

Ešte jedna Agpaoa a tentokrát trošku vtesnaná linka medzi La Dzíra Dzíra a Stigmata s názvom Dlhoprstý 7B+.

Na C4 na Rozbehoch som už dlho nebol, vedel som, čo ma tam totiž čaká. Toto som si vyhliadol už prvýkrát, keď som tam bol a teraz sa mi to konečne podarilo vyriešiť. Plastická trhavina 7C.

S juniormi opäť na Chtelnici. Zas perfektne zaliezli a s Palinom sme otvorili už spomínaný naj slovenský highball- Kamienky do hrobu 7B+. Okrem toho vznikla aj nová varianta nástupu do Vibrácie zo sedu ako Valibuk a buk s názvom Loktibrada 7B+.

Návšteva Sašinej babky v Starej Ľubovni znamenala zmenu prostredia. Baterka je tiež také lokálne ihrisko s nekonečnom variantov a tréningových bouldrov. Škoda, že bola dosť zaťečená. Ale aspoň Simpiho brutál 7C a Vilko 7B+ sa podarilo preliezť.

O bouldroch v kosovke nad Popradským plesom som čítal celú jar, tak som bol rád, že sa mi tam aspoň na jeden deň podarilo vybehnúť ešte začiatkom leta. Cestou som stretol Peťa a ten mi tam poukazoval kopec miestnych šmakov. Nahuckal ma aj do Zdierača 7C+.

Na Agpaoe som sa konečne posunul o dve stienky vyššie a začal vymýšlať nové smery. Prvým bola Výprava k zubárovi 7A a LSD a iné drogy 7B+.

Rozliezol som si tam toho ale viac, tak som sa na Agpaou musel zas rýchlo vrátiť a pridať Príliš ostrý pokus 7B a zopakovať Studený štart 7A+. Teploty už ale neboli moc bouldrové, takže pomaly som zakopával bouldrovú sekeru.

S lanom sa ale dalo liezť dobre, a tak som sa po rokoch bol s Ďurim pozrieť do Sick Heil na Alternatívku. Pokusy dobré ale furt niečo chýbalo, asi vytrvalosť :).

Posledná výprva s juniormi na Chtelnicu pred letom priniesla Maťke a Lei pekné 7B a ja som si zoskočil z ďalšieho super higballu, ktorý Palino neskôr doliezol a dal mu názov Peripetia 7B.

Vstúpil som si do svedomia s vytrvalosťou a kde ju lepšie naberiem ako na ultimátnom devínskom taverze okolo celého šutru s pracovným názvom Zverokruh. Tento projekt mi ale ešte chvíľu vydrží.

Tour des Alpes s climbingbusom v komornej zostave 4 juniorov a Seky. Prvá zástavka a moje ďalšie "poprvé" Merkenstein. Teplo a vlhko na toto chtelnické lezenie, takže žiadne extra výkony ale rozlez fajný.

Počasie nám moc neprialo, tak sme dúfali, že sa dostaneme nad mraky útekom do Silvrety. Dostali sme sa len do mrakov ale v previsoch sa dalo tak si aspoň Seky a juniori povyliezali Odina 7B a Thora 7A+.

Počasie sa umúdrilo a tretí deň sme strávili v krásnom slnečnom Sundergrunde. Seky si dal rest day, ja som si rozliezol pár ťažkých bouldrov a juniori hviezdili. Hlavne Lea, ktorá dala svoje prvé 7B+.

Posledný deň TdA bol v Zillertali v sektore Zemmschlucht. Peťo s Viktorom si spravili svoje prvé 7B FA. Mňe sa podarilo bezmenné 8A.

Ďalší výjazd climbingbusu, tento s názvom c(ROCK)atia do chorvátskych oblastí. Druhý deň sme začali pekne zhurta v Buzetskom kanjone a neskôr na Kamennych vratach.

Zo 4 dní výjazdu som "liezol" iba 2, teda aspoň tak si to počítam, lebo keď nelezim za deň aspoň 7a alebo neskúšam niečo ťažšie, prípadne neleziem kvantum ľahkého, tak to beriem iba ako oddychový deň.

Bál som sa že sa tento rok do Fontainebleau vôbec nedostanem. Našťastie sme tam vyrazili aspoň v lete na vyše dva týždne a po celonočnej jazde dobre padlo poriadne sa rozliezť v Buthiers.

Na podmienky si treba privstať, a tak už o 7 ráno som sa rozliezal v Rocher Cailleaux. Rozliezol som sa asi až moc, lebo po 4 sedmičkových bouldroch už nebolo dosť sily na to prečo som tam išiel - Alien 7C

Pre Aliena 7C som si tak musel prísť až na druhý deň ráno. Išiel už našťastie rýchlo a tak som si stihol rozskúšať aj ďalší ťažký boulder vedľa.

Tento deň a boulder sa mi stali osudnými na najbližšie skoro 4 mesiace. La Fableisse d´Achilles 7C+ som nakoniec dobojoval, ale to vypätie síl, ktoré som zo seba vydal ako som sa snažil udržať, aby som nepadol mimo madracov a nedolámal sa, mi spôsobilo také seknuté kríže, že som ich rozhýbal až v novembri.

Dlhé lezecké pauzy a už len ľahšie bouldre. Ale aspoň sme s Matúšom stihli natrieť bránu a plot na našej Boulder Base.

Ku koncu výjazdu sa začal chrbát trošku zlepšovať, tak som sa mal už aj chuť pustiť do niečoho ťažšieho, nakoniec som ale odolal a dobre som spravil.